Otto e mezzo (1963)


Egy valamire való mozi örültnek (szerény személyem) barátságot kell kötnie Fredóval (Fellini).
Guido (Marcello Mastroianni) szinte megszólalásig hasonlít élire vasalt öltönyös amerikai kortársaihoz (Gable, Stewart, Peck karakteri) talán egy kicsit emberibb.  Főhősünk a rendezői válságát egy isten háta mögötti szanatóriumban pihenné ki, de rémálmai, kollégái, szertetői gyötrik őt. Mastroianni lassú, mély hangján az élet bölcseleteiről narálása, akár egy agykontrollnak is felér. Fellini a kor minden szépségét lencse végre kapja, karakterei olyanok, mint ha egy régi divatlapból léptek volna elő. Talán nem merül el az abszurditásban annyira, mint más filmjeibe, de így terhes nehezen emészthető víziók tesz elénk. A főbb női szereplők (Carla, Claudia, Luisa) életérzései finoman tükrözi az régimódi társadalmi elvárásokat (a feleség holtig szeret, a szerető buta). A születendő film körül lebzselők tényleg idegesítők, a színészek irritálok, talán ezért is maradnak ezek a jelenetek a valóság talaján. A vészjósló vissza tekintések Guido gyermekkorában, annyira olasz, hogy szívemnek már szinte fájt. A gyönyörű finálé pedig magáért beszél.
Valamire való filmrajongónak mindenképpen érdemes…