The Imaginarium of Doctor Parnassus (2009)

Terry Gilliam régóta dédelgetett álmát, még Heath Ledger halála se tudta keresztül húzni.

Parnassus doktor a vásári-sarlatán, a képzelet birodalmába repíti nem túl lelkes közönségét. Néző még nem is sejti, hogy az öreg magával a sátánnál kötött egyezsége után, milyen szörnyűségek lappangnak a háttérben. A pszionista segítői a bájos Bűbáj és „Móka Miki” Anton, a két fiatal szerelmes civakodásai közé csöppen bele az akasztott ember, Tony (Ledger). Főhősünk az emlékezetét elvesztette a hídon lógva, de végül kiderül, hogy ő is nagy spíler ám. Az új jövevény érkezése után felbolydul amúgy sem békés társulat.

A film Gilliam megszokott, misztikus világába kalauzol, vizualitásában semmi kivetni való nem akad. A közepétől történet az értelmét is elveszti és a néző igényeit már nem elégíti ki a vászonra varázsolt színes kavalkád. A mozi különlegessége még, hogy Ledger halála miatt, a fantázia birodalomba átlépő hőst, más-más színészek játsszák (Law, Deep, Farrell).
Csak egy hajszál választja el a középszerű kategóriától.

The Imaginarium of Doctor Parnassus (2009) on IMDb

Man of Tai Chi (2013)


Keanu Reeves rendezői debütálása, avagy hogyan csináljunk egy "very simple" harcművész filmet?! Hát így!
Egyszerű, mint a faék, ahogy Kenau is nyilatkozta a bemutató előtt, egy old-school verekedős mozit akar, semmi többet. Sikerült is neki, az már más kérdés, ez kielégíti-e a kedves közönséget és a kritikusokat. 

Őszintén szólva nem tudtam, hogy ő a rendező, amíg a vége főcímnél nem láttam meg a nevét. Nem gond, mert akkor lehet, nagyobb elvárással néztem volna, ami öreg hiba, hiszen első rendező ez a bús képű Neo, aki még nem tett le rendezőként semmit az asztalra. Mégsem egy titkos Clint Eastwood film, ami most került elő a padlásról.  

A verekedős jelenetek nagyon jól ki vannak dolgozva, Keanu profi kaszkadőrökkel és operatőrökkel dolgozott. Kellett is, ebben rejlik a dolgok veleje, ha már kung-fu film, üssék benne egymást stílusosan, de mint a répát.
A történet belefér egy mondatba: szegénylegényt -aki baromi tehetséges harcművész - az ág is húzza, ezért beáll a gonosz szolgálatába, kicsit elszalad vele a ló, de észhez tér és "letájcsízza" a főellenséget.
Annak ellenére, hogy tetszett és ajánlom azoknak, akik szeretik a verekedős filmeket, elmondom, mi az, ami idegesített benne...Azok a redvás tőmondatok, amiket Reeves köhögött bele a kamerába...hát az nagyon idegesítő volt. Hogy'aszongya: KÍÍÍÍÍÍÍL, és hogy: Show me, valamint a: FÍÍÍÍÍÍGHT és a tökös bevonuló mondat: You owe me a life. Öcsém, régebben vagy már a filmiparban, kicsit feltölthetted volna a karaktered élettel, vagy pár Coelho idézettel.
Ja és hogy mi az a Tai-Chi, a film után sem tudom, mert a mester is csak pár szavas volt: meditálj és egyensúly. Ha nem mondták volna is tudom, hogy ez így megy arrafelé.


Yip Man (2008)


Kivételesen nem remake érkezik mindjárt a mozikba, hanem előzmény film lesz a híres kung-fu mester, Bruce Lee tanítója, Yip Man története. 
A Donnie Yen-féle Yip Man-t úgysem tudná überelni, az úgy jó, ahogy van. Aki szereti a harcművész mozikat, annak kötelező a film (filmek, mert folytatás is készült, ami ugyancsak jó lett). 


Donnie Yen remekül alakítja a nagymestert, külön tetszik a kissé arisztokratikus vonás, amivel felruházta a karaktert. Látványos harcjelenetek, érdekes sztori, szóval egy nagyon jó filmet nézhetsz meg. Utána meg a hollywood-i előzmény filmet, aztán lehet agyalni, melyik a jobb. 
Az első viszont biztosan az évtized egyik legjobb  harcművész mozija nálam.

Ip Man: A becsület útján (2008) on IMDb

Stoker (2013)

Chan-wook Park az Oldboy nagy sikere után meg kapta a lehetőséget, hogy a-listás sztárokkal bizonyítson az óceán túloldalán.

Stoker család legfájdalmasabb pillanatával kezdődik filmünk, a családfő gyászolásával. Evelyn (Nicol Kidman) szerető férjét, India (Mia Wasikowska) pedig a tökéletes apukáját siratja idézőjelben. Egyszer csak a semmiből előbukkan a titokzatos nagybácsi aki rögtön be is költözik otthonukba. Sikerül is színesebbé tennie az ódon ház falait, kezd minden egy kicsit jobbra fordulni. Aztán egyszer csak váratlanul egyre furcsább dolgok történnek főszereplőinkkel.

Távol-keletei rendezőnk játszik a hangulatfestés kártyáival, jól hozza nézőre frászt. Különleges megvilágításba helyezi a főbb szereplőket, akik elmosódnak a kibontakozó borzalom elegyében. Közben azokat a távol-keletei védjegyeket is sikerült bele csempésznie, ami miatt annyira rajongtunk eddigi munkáiért. (Ó, azok a szimbólumok!) Wasikowa kisasszonynak sikerült felülmúlnia titokzatosságban, drámaiságban és egyszerűségben kortársnőit.
Minden benne van, ami egy jó thrillerhez kell, ezen a szinten.

Stoker (2013) on IMDb

Unknown (2006)


Ismeretlen film Jim Caviezel főszereplésével. Pont ez szúrt szemet, jó színésznek tartom, az IMDB-n sem kapott rossz pontot.
Ha még 2006-ban látom, akkor akár jó filmnek is gondolnám, de 2013-ban az ötlet már semmiképpen nem számít újdonságnak. 
Pár manus egy lezárt gyárépületben ébred, nem emlékeznek semmire, de arra rájönnek, a csoport emberrablókból és áldozatokból áll...na de ki micsoda? Ha az eddig tökösen viselkedő vezérhímről kiderül, hogy a túszok egyike volt, akkor visszavesz egy kicsit az arcából:)?
Nézhető és a színészekkel sincs gond, mégis unatkoztam rajta.

Zombieland (2009)

Jesse felkerülése az A-listások közé, Woody kimászása az ingoványból, + Kovács Lehel szinkron (Jesse).
Hogyan élj túl egy zombi-apokalipsztist? Colombusnak (Eisenberg) megvan hozzá listája, ilyenek vannak rajta: jó kondi, ne légy hős és maradj szűz. Megpróbál eljutni szüleihez, útközben összetalálkozik a Twinky (sütemény) mániás Tallahassee-vel (Harrelson) akinek a fő szakterülete a brutális zombi irtás. Vándorlásuk során még két túlélővel találkoznak, Wichita (Emma Stone) és kis húgocskája sportot űznek az erősebb nem szívatásából. Mondanom sem kell, hogy főhősünk rögtön szerelembe esik. A kóborlásaik során igazi családdá növi ki magát a díszes társaság, miközben a világot teljesen felégeti a vírus. Az elsőfilmes Fleischer olyan terepre viszi a horror zsánert, amilyet még nem láttunk. Tini vígjátékot csinál egy poszt-apuból' minimális szerelemmel, tökös beszólásokkal és fröcsögő testnedvekkel. A főszereplők roadmovie'-szerűen próbálnak meg eljutni életük következő szakaszához és közben a szörnyekkel és a kialakult helyzet (az emberiség pusztulása) drámaiságával mit sem törődnek.
Életem legjobb zombi filmje, amit nem kell komolyan venni.

Zombieland (2009) on IMDb

Oldboy (2003)


"Reszpekt' és tisztelet Chan-wook Park-nak, a halálosan jó keleti mozik megalkotójának"...valahogy a Belga is így dalolta, azt hiszem:)!
Billentyűt kellett ragadnom, mert láttam az amerikai feldolgozás bemutatóját és tudom, hogy nincs új a nap alatt, de ez a tény néha még mindig felk*r agyilag.
Szégyen és gyalázat, hogy megamerikanizálják ezt a kegyetlenül jó és eredeti filmet. Mondjuk nem kell messzire menni, ott van a Szigorúan piszkos ügyek, aminek az amcsi változata, a Tégla egy remek film...lenne, ha szóról-szóra és jelenetről jelenetre nem másolta volna le az eredetit. EZ megért nemtomhány'  oscar díjat? Ctrl-c és ctrl-v és ott az oscar, köszi Scorsese. Óriási teljesítmény.
A moziról pedig semmit, ezt egyszerűen látni kell. Elnyel, félig megemészt és kiköp. Ha láttad, ideje újra megnézni, ha nem, akkor sürgősen pótolni, nehogy késő legyen.

Oldboy (2003) on IMDb

After Earth (2013)

Kitai (a valahanyadik' Smith gyerek) és a faterja, aki tényleg az apja (Will Smith) igazából is (húú, de durva:)) kényszerzuhanást' hajt végre és ahol landolnak, az éppen a Föld, amit az emberiség vagy ezer éve elhagyott. Mert ott rossz volt nekik.
Apu megsérül, így a gyereknek kell elmennie az elhagyott bázisig, hogy leadja a mentőcsapatnak a jelet. Nyomában van egy B kategóriás alien, amit sosem mutatnak, csak apát és fiát, uh pár perc és unalomba fullad a film.
Rossz emlékek által leterhelt apa-fiú kapcsolat, megtoldva egy kis kergetőzéssel és futkározással.

Az első fél órában megijedtem, hogy véletlenül az Űrgammákat nézem, olyan béna volt a díszlet...tisztelt rendező és producer, a minimál stílus nem egyenlő az igénytelenséggel.
Shyalaman visszatérése az A kategóriába ezúttal is elmaradt. 
Ugyanaz a séma, mint a Faluban, de ott ez még működött...ebben már nem volt kraft, így a maradékot átemelték az Outlander-ből. Az sem bonyolult film, de nem is akar több lenni, szóval inkább azt nézzétek meg, ezzel ne húzzátok az időt. Mire ordíthatnál, hogy "ott van a szörnyeteg a ganyénál", már régen alszol, annyira de annyira nem történik benne semmi említésre méltó.

Hitchcock (2012)

Alfred Hitchcock bemutatja: Hogyan készült a Psycho.

Zseniális rendezőnk (Anthony Hopkins) újabb nagy dobáson töri a fejét. Kezében akad egy könyv, ami egy sorozatgyilkos nem egyszerű történetét meséli el. Hitch érdeklődését az is ösztönzi, hogy minden stúdió visszavágta a megfilmesítés lehetősségét. Rendezőnk kiadja parancsot, hogy vásárolják fel az összes példányt az országba és neki kezd élete legádázabb küzdelmének. A filmre a pénzt saját magának kell előteremteni, néha maga csinálja meg jelenetet (késes) és végül a felesége (Helen Miren) vasszigora kell a mű befejezéséhez.
Mozi nagyszerűségét egy ember adja az pedig maga Hitchcock életre keltése, a rögeszmés faarcú embert manír nélkül elővarázsolja nekünk Hopkins. Igazán ütős drámai atomszférát teremt már maga történet, ezért a néző már tényleg elhiszi, hogy dokumentumfilmet lát. De lehet izgulni a főhős házaspárunkért is, pedig tudjuk mi lesz a végkifejlet.

Rajongói szemmel tényleg érdekes film, viszont aki nem kedveli, a két fentebb említett urat az ne vágjon bele.
Hitchcock (2012) on IMDb

Hawk the Slayer (1980)

VHS-es tini korom fantasy netovábbja …

Héját megrészegíti apja trónjának csillogása ezért annak rendje módja szerint meg is öli. A hatalmat jelentő drágakő inkább testvérére, a jó Sólyomra száll a csodakarddal együtt. A két testvér bosszút esküszik egymás ellen, ebbe a kakaskodásba csöppen bele a Szentakárki zárdája. Héja elrabolja a főnővért és váltságdíjat követel érte, ez hír viszont Sólyom fülébe jut és nem rest, hogy bele üsse csőrét a dolgokba. Egy boszorkány segítségével összehívja csapatot, a kobold, a törpe és az óriás, mind fajuk utolsó hírmondóiként csatlakoznak hozzá.

Hú de jó kis történet ugye? Sajnos az idő vaspora rárakodott a filmre. A hátra felé felvett jelenetek, a trükkök a fénnyel és a C64-es zene, manapság már az űbergagyi határait súrolja. Mégis mai szemmel is él benne a misztikum lángja, ami egyszer nézhetővé teszi mozit.
Ahogy kutakodva neten komoly hazai rajongótábort találtam. Hát, ha másért nem, ezért…

Hawk the Slayer (1980) on IMDb

The Call (2013)


Jordan (Halle Berry) a 911-es mentőangyal a vonal végén, ha valaki rendőrt/mentőt/tűzoltót akar, vagy egyszerűen csak bajban van, tárcsázza is a számot és megy a segítség. Profi a szakmában, de egy betöréses segélyhívásnál hibázik és az ügy rosszul sül el. 
Persze Jordan önmagát hibáztatja és amikor évek múlva ugyanez megtörténik (itt is elrabolják a kiszemelt lányt, de a kocsi csomagtartójából hívja a 911-et), akkor Jordan összevakarja magát és ezúttal mindent belead, hogy megmentse a kiscsajt (Abigail Breslin).

A legjobb thriller, amint a nyáron láttam, ha kicsit lazán a szeptember elejét még a nyárhoz soroljuk. 
Onnantól, hogy az áldozat a csomagtartóba kerül, merő izgalom és körömrágás jön, a film lendülete csak az utolsó 15 percben feneklik meg, amiért kár, de még így is csak ajánlani tudom. 

Berry és Breslin remek, tucatkarakterekből a maximumot hozták ki, a gonosztevő meg klisékkel teli idióta, aki a végén szinte nevetségessé válik a közhelyes hibbantságával, de ettől még működik a film, tényleg izgultam a lányért. 
Nem is tudom, mikor ültem tűkön, mialatt filmet néztem. Nem mostanában volt, az tuti.

A hívás (2013) on IMDb

Now Is Good (2012)

Egy nagyszerű "izé" szemű lány felnőtté válása a kamerák előtt.

Történetünk elején megismerkedünk Tessával (DakotaFanning), aki első ránézésre átlagos tinédzser. Bulizik, iszik és ismerkedik a szexszel (vagy a gondolatával). Viszont rögtön az elején kiderül a 16 éves lányról, hogy rákos és nem sok ideje maradt hátra. Rövid listát ír, hogy mit szeretne még kipróbálni, de nem elég a betegséggel küzdeni, a felnőtté válással is kell. Egyedülálló apja, a ritkásan betoppanó anyuka és a kisöcsi is nehezíti főhősnőnk dolgát. De szerencsére a szomszédba pont akkor költözik be egy helyes srác.

Hát mit mondjak, durva dolog egy haldokló lányról filmet írni és fullból beletolni a néző arcába. Mégis valahogy lekötött és észvesztő hibát nem találtam benne.
Ha végig bírod, tutkóra telesírod a párnát.

Now Is Good (2012) on IMDb

A Few Best Men (2011)

Egy laza kis angol abszurdra számítottam, de pofára estem. Angolnak angol, pár színész legalábbis, de a poénok khöm...öö...kevésbé árnyaltak, csak hogy finoman fogalmazzak.
Van itt minden, a vőlegény idióta barátaitól kezdve az őrült apósig, betépett anyós és fegyverfetisiszta maffiózó, eltűnt birka és hülye rokonok. Minden, ami egy rendes esküvőhöz kell. 
Ha szeretnéd látni a Legénybúcsú (ami tényleg jó), a Másnaposok (az első rész itt is király), az Amerikai pite valahanyadik része és a számtalan idióta német tinivígjáték keverékét, akkor ez a TE filmed...és ha tíz éves vagy.

Killshot (2008)


Feketetoll (Mickey Rourke) kiöregedett bérgyilkos, akit csak a 'mostmáraztánténylegazutolsó' meló utáni pénzeső érdekel csak. Pech, de a célpont mellett azt is kinyírja, akit a megbízó szerint nem kellett volna...
Üldözik is, de nem nagyon érdekli indián (WTF?) barátunkat, hazafelé úton Indiánfalvára találkozik egy kisstílű senkivel (Richie Nix, alias Joseph Gordon-Lewitt), akit maga mellé vesz, mert a halott öccsére emlékezteti. Együtt belevágnak egy harmadrangú zsarolási ügybe, amit el is csesznek.


Rourke  és Levitt miatt néztem meg a filmet, de tényleg csak ezért. Tele van logikai buktatókkal, Feketetoll nem tudom, hogy úszta meg eddig a börtönt, ha akkorra balfasz, hogy egy ilyen kis majommal leáll zsarolgatni egy csóró ingatlanügynököt+hibát hibára halmoznak. Szerintem a forgatókönyv író és Rourke a forgatási szünetben szétszívták a maradék agyukat is.
Levitt viszont kiváló a kis pattogó szarházi szerepben, de ezért nem éri meg elpazarolni rá másfél órát.

Oz the Great and Powerful (2013)

Több mint 70 év telt el, mióta Dorothy piros cipellőjében végiggyalogolt a sárga köves úton. Lássuk, hogy is kezdődött (folytatódott) a mese, avagy ki is az a titokzatos Óz.
A Nagyvarázsló (James Franco) történetünk elején, még csak cirkuszi szélhámos Kansasban. A nők és a közönség butításakor tudományos újításokat használ, ami ekkor még "misztikusnak" számított. De egy forgószél minden megváltoztatott, főhősünk egyszer csak Smaragdvárosba találja magát. Az itt élő csodaszép boszorkák (Kunis, Weisz, Williams) rögtön új királyukat látják a csélcsap illuzionistában. Óz gyorsan rájön, itt a földi trükkök nem úgy működnek és nem jó a csoroszlyák érzelmeivel szórakozni.  Ezután jön is a bonyodalom, utána pedig a nagy csata, törpék és madárijesztők a gonosz majmok ellen. Leülünk nézni a filmet és csak lessük a varázslatot, az első félórában még jókat somolygunk a visszautalásokon. Egy idő után elkezdenek irritálni az új karakterek tanácstalan viselkedése és jön nagy mese-klisé: Vajon a főhős feltud-e nőni a feladathoz? Valahogy Dorothy édesebb volt, mert ő haza akart jutni és úgy keveredett bájos kalamajkákba.
A történet vizualitásán semmi kivetnivaló nincs, még a forgatókönyv butasága is megbocsájtható (mégis csak gyerekeknek szól). De azért titkon reméltünk egy leheletnyi dark-fantasy vonalat ala Raimi stílusban.
Oz the Great and Powerful (2013) on IMDb

World War Z (2013)


Egy poszt-apokaliptikus film, Brad Pityuval a főszerepben, amelynek pár jelenetét (a kivágottakat) Magyarországon forgatták.
Gerry Lane (Pitt), egy igazi ász valamilyennyomozó', olyan NCIS és Monk egyben, de már nem nyomoz, csak a családjának él. 
Reggel munkába/iskolába tartanak, amikor a nyílt utcán elszabadul a pokol, jönnek a szuper gyors, mindent fejjel megoldó (de nem elmélkedő) zombik. Pityu és családja menekülőre fogja a dolgot, pörögnek az események, kiderül, hogy magasan vannak barátai, persze, mert már mondtam, hogy egy ász és amikor már mindent ellep a zombitenger, egy hajóra menekítik őket, pereputtyostul. 
Itt viszont megzsarolják, kihajítják őket Noé bárkájából, ha nem megy el és nem keresi meg az ellenszert. Mert az csak úgy megy ám. 
Mindegy, elindul, mint a népmesében a szegény legény, tengeren és levegőben, tűzön-vízen át Észak-Koreától Izraelig, hogy megtalálja a válaszokat. 

Meglepően jó film, meglepő, de tetszik. Pitt világjárása cseppet sem unalmas, a két órás filmnek olyan lendülete és látványvilága van, hogy ihaj!
Úgy tűnik, mintha sok részből állna a mozi. Van, amikor kitör a káosz, ott családdal a zombik elől menekülős, közhelyesen supermaketbe készlet összeszedős, magas panelbe bújós üldözős stílusú (itt egy kicsit 28 Days Later). 
Utána, hogy a család aránylag biztonságban van, jöhet a világ megmentése, de csak visszafogottan. 
Nem egy Stallone, vagy Svarci, csak okosan, ésszel, sok katona között lavírozik (akik hullanak, mint a legyek).
Az izraeli szín egyszerűen remek, mind a színészek, mind a látvány pazar + mindenki nagyon logikusan (vagy pont nem), tehát emberi módon cselekszik, szóval, tudom, fura egy ilyen témájú filmnél ezt mondani, de amennyire csak lehet, realisztikus. 
Ja és tényleg nem folyik benne vér, elég családbarát mozi. 
Nem alkottak óriásit, de jó film és ez már fél siker.

Arbitrage (2012)

Nyugdíjasok jutalom játéka egy baljós céges-drámában.

Robert Miller (Richard Gere) első ránézésre tökéletes férj, családapa és sikeres üzletember. Ahogy haladunk előre a cselekményben kiderül, hogy ő is csak egy álszent, aki szeretőt tart és sikkasztja cége vagyonát. Utolsó lehetősége a családi béke megmentésére, jól menő cége fuzionálása.  Nem is jöhet rosszabbkor egy autóbaleset, amiben meghal a barátnője. Megkezdődik a versenyfutás az idővel, hogy főhősünk az eladásig fenntartsa látszólagos jó hírét.  Ami elég nehéz, úgy hogy a rendőrség (Tim Roth) ott lohol a nyakában.

Rendezők jól adagolja a feszültség teremtés eszközeit, végig izgalomba tartja ezzel a nézőt. Összességében egy jó krimivel van dolgunk, aminek a vége is érdekesre sikerült.
Egyszer-kétszer nézhető korrekt iparos munka, minőségi alakításokkal.

Arbitrage (2012) on IMDb

R.I.P.D (2013)


Nem sokat hallottam a filmről, de lehet, csak barlangban élek. Ha arra gondolok, hogy régen láttam ennyire béna mozit, akkor megértem, miért lapít a marketing osztály, mint nyuszi a fűben.
Főszereplőnk, Nick (Ryan Reynolds) bevetés közben társa kezétől hirtelen elhalálozik, de nincs ok pánikra, a R.I.P.D ügyosztály, aki elkóborolt halottakat vadászik össze a Földről, felkínál neki egy állást. Cipész maradjon a kaptafánál, ugye?!
Roy (Jeff Bridges), a veterán hulla vadász lesz a társa, akivel a kor és módszer különbség miatt állandóan veszekednek/vicces helyzetekbe keverednek, stb. Tehát meg is van  a buddy-cop mozik legfontosatbb ismérve. Ehhez adunk egy főgonoszt, aki törétnetesen az áruló társ (Kevin Bacon), aki a világ elpusztítására tör.
Hol is láttam ezt a sémát már? Ja igen, Man in Black sok+mégtöbb része. Arra gondoltak az alkotók, jó lesz ugyanaz, de most halottakkal. Kösz, nem. Rettentően ostoba film.